Friday, September 19, 2008

916 to 923

Angin bertiup kencang mengenai perubahan kuasa dari BN kepada Pakatan Rakyat (PR) hinggakan kesan kejatuhan ekonomi negara dan dunia sekarang kurang diteliti rakyat negara ini.
Perubahan senario politik menjadi agenda lebih utama berbanding isu lain kerana ia melibatkan agenda hidup kita dalam negara. Selain itu akan berlaku beberapa hal yang sering terjadi apabila berlaku perubahan kuasa dalam sesebuah negeri dalam dunia ini.

Usaha Anwar dan PR menggunakan pelbagai hikmah untuk menjadikan proses peralihan kuasa menjadi lebih licin dan teratur seharusnya di puji. Proses peralihan kuasa di peringkat negeri-negeri ekoran pilihanraya Mac lalu tanpa melibatkan sebarang insiden tidak di ingini membuktikan kematangan rakyat di negara ini melihat percaturan politik seca sihat.

Pelbagai sabotaj yang diserang oleh UMNO terhadap negeri-negeri yang ditawan PR menjadikan mereka seolah-olah mereka 'gila talak'. Hakikat ini juga akan berlaku apabila negara ini mengalami perubahan kuasa kelak. apatah lagi perubahan kuasa kali ini bukan melalui pilihanraya tetapi melalui penolakan rakyat kepada BN serta PR di lihat lebih memberi keyakinan untuk memeintah berbanding BN.

Apa pun saluran diplomasi yang meletakkan kesan peralihan kuasa dari menyegerakan proses peralihan kuasa dilihat lebih matang dan berpandangan jauh. Melewatkan proses dari 916 kepada 923 akan menjadi lebih luna dan bererti apabila ia berjaya di realitikan setelah segala sumpah seranah dibuat BN untuk rakyat kepada PR ekoran tidak berlaku peralihan kuasa pada 916.

Walau apa pun angkanya rakyat sekarang rata-trata memperkatakan proses peralihan kuasa yang sengaja diwar-warkan peralihan kuasa dalam kerajaan BN antara Abdullah dan Najib oleh Umno sedang realitinya perubahan kuasa yang lebih besar dijangka berlaku.

1 comment:

Naspazi said...

Tahniah!

Pandangan anda bagus, saya suka...