Friday, September 19, 2008

PR - mampukah pertahan hak orang Melayu

Memang tidak di nafi, perjuangan Anwar Ibrahim mendapat sokongan rakyat pelbagai kaum, paling ramai adalah masyarakat cina dan India yang menganggap Anwar mampu memberikan keadilan kepada semua kaum. selam ini kaum-kaum ini tertindas dibawah rejim Umno/BN yang dianggap terlalu mengamalkan sukuan dan kroni.

Anwat juga dalam syarahan beliau keseluruh negara memberi jaminan bahawa seluruh rakyat akan di beikan hak samarata dan sama rasa. Dalam hubungan ini apakah hak orang melayu akan turut disamaratakan dengan kaum-kaum lain.

Penjelasan dan perincian ini seharusnya di teliti Anwar dan gagasan PR kerana jika di abaikan ia akan terus diamainkan oleh musuh politiknya. Orang melayu juga perlu diyakinkan dengan persoalan hak mereka yang terjamin.

Asas mengatakan hak melayu terjamin dalam perlembagaan tidak boleh di jadikan alasan kerana apabila kerajaan bertukar, perlembagaan juga boleh di ubah mengikut kesesuaian kerajaan baru. Ini yang di bimbangi orang melayu secara pukal.

Perlu di ingat juga sokongan yang diberikan pelbagai kaum pada PR bukan sekadar bencikan Umno/BN yang telah terpesong dari membela rakyat tetapi rakyat tidak mempunyai pilihan selain Anwar dan PR.

JUSTERU MENANGANI PERMASALAH HAK OANG MELAYU SEHARUSNYA DILAKUKAN SECARA SERIUS AGAR ORANG MELAYU LEBIH BERSEDIA MENERIMA PR YANG MAMPU MEMBELA NASIB MEREKA BERBANDING BN YANG TERNYATAKAN MENGECEWAKAN MEREKA.

No comments: