Wednesday, September 24, 2008

Bahaya biarkan Mahathir berkuasa

Selepas bertindak merujuk kembali kedalam Umno setelah di pujuk oleh Muhyiddin, Mahathir seolah-olah seperti dirinya diperlukan semula setelah tersisih dan di kritik sejurus sejurus selepas bertindak ‘bercerai’ tolak satu dengan Umno.

Ketika bertindak keluar Umno beberapa bulan lalu, Mahathir membuat sumpah setia untuk tidak lagi kembali kepada ‘madunya’ ( Umno) selagi Abdullah menjadi Perdana Menteri dan Presiden Umno. Penganalisa politik menganggap tindakan Mahathir itu bukan sahaja sebagai protes beliau terhadap Abdullah tetapi juga untuk menguji pengaruhnya di kalangan Umno terhadap beliau.

Ternyat Mahathir kecewa kerana hanya anaknya Mohzani dan bekas Menteri Pertanian, Sanusi Junid sahaja yang bertindak keluar Umno bagi menyatakan sokongan kepada Mahathir.

Maka sedarilah Mahathir bahawa orang Umno yang dulunya menjulang beliau bagikan dewa cuma sekadar pura-pura kerana mahukan laba yang mereka pinta darinya sahaja dan bukan keikhlasan mereka.

Maka merajuklah Mahathir ibarat harimau tua yang sudah kehilangan taring dan tenaga. Yang tinggal hanyalah ngauman cuma.

Namun pergolakan yang bertambah kronik dalam Umno telah menitiskan sedikir sinar pada Mahathir. Mahathir yang dulunya dianggap sebagai lagenda Umno diperlukan untuk memulihkan Umno setelah pelbagai formula yang di gunakan gagal mengatasi kemelut dalamannya.

Abdullah pula masih liat untuk menyerah kalah dan melepaskan jawatannya kepada Najib walaupun di semua peringkat cawangan, bahagian dan tertinggi Umno menggesa beliau melepaskan jawat secepat mungkin.

Najib yang dianggap Mahathir ‘bacul selama ini tetap dengan formular ‘play safe’ supaya tidak terlepas dari di sisih Abdullah sebagai penggantinya.

Kelantangan Muhyiddin mengkritik Abdullah sejak selepas tamat Pilihanraya Umum 8 mac lalu ekoran kekelahan teruk BN mencabar krisis keyakinan pemimpin-pemimpin Umno terhadap Abdullah.

Tindakan terakhir Muhyiddin menyelar Abdullah berterusan apabila Naib Presiden itu bertindak mempertikaikan plan peralihan kuasa Abdullah –Najib pada Jun 2010. Muhyiddin yang bertindak demikian selepas Berjaya memujuk Mahathir kembali kepangkuan Umno.
Walaupun Abdullah memberikan jawapan bahawa plan peralihan Jun 2010 telah di persetujui Majlis Tertinggi dan Najib namun Muhyiddin mahukan plan peralihan tersebut lebih awal sebelum 9 Oktober 2008. Selain tempoh tersebut dianggap lama Muhyuddin juga menganggap tarikh tersebut dianggap sebagai sudah terlewat untuk menyelamatkan Umno.

Kenyataan Muhyiddin yang bermaksud ‘terlewat untuk menyelamatkan Umno’ bukanlah bermaksud Umno akan lebih berpecah dan bermasalah tetapi bermaksud Peralihan kuasa akan beralih kepada musuh politik Umno iaitu Pakatan Rakyat yang di terajui Anwar Ibrahim.

Walaupun secara luaran tekanan yang sedang mengasak Abdullah di lihat datangnya dari Muhyiddin dan beberapa pemimpin Umno lainnya seperti Tengku Razaligh Hamzah, namun proksi sebenar datangnya dari Mahathir.

Inilah juga antara prasyarat yang telah dibuat oleh Mahatahir kepada gulungan pemujuk yang datang menemui beliau. Prasyarat tersebut adalah menggunakan formular Mahathir bagi mengatasi masaalah dalam Umno walaupun itu bukanlah yang sebenarnya.

Bagi Mahathir masalah dalaman Umno adalah disebabkan Abdullah yang dianggap lembik dan lemah itu berada di kerusi tertinggi parti dan kerajaan sehingga BN kehilangan beberapa negeri kepada Pakatan Rakyat.

Congak Mahathir pula melihat kebimbangan beliau bukan berdasarkan kepada kemelut dalaman Umno/BN tetapi melihat negara ini akan di kuasai oleh musuh pribadi beliau iaitu Anwar Ibrahim.

Tidak dinafikan selepas lebih 22 tahun memerintah negara setentunya hubungan Mahathir dengan sumber-sumber maklumat dari pihak polis dan Bukit Aman masih utuh. Mahathir juga sudah tentu maklum bahawa Umno/BN sudah karam dan tak boleh lagi di selamatkan. Mahathir juga tentu sudah dimaklumkan bahawa kemaraan Pakatan Rakyat bukan lagi fenomena retorik yang dimaklumkan kepada media perdana oleh kabinet Abdullah.
Tetapi ia adalah satu gelombang peralihan yang akan melenyapkan Umno dan kerajaan BN secara total.

Kini Mahathir di bekalkan dengan beberapa tenaga seperti Muhyiddin, Ku Li dan Najib untuk menjalankan dua misi penting. Misi pertama adalah menurunkan Abdullah dari Umno dan kepimpinan tertinggi negara dan keduanya menyekat kemaraan Anwar dan Pakatan Rakayat menguasai kerajaan.

Walaupun terpaksa berhadapan dengan dua strategi bagi mengadapi musuh dalaman ( Abdullah) dan musuk luaran ( Anwar), Kebimbangan Mahathir lebih kronik kepada Anwar berbanding Abdullah yang di anggap lemah itu. Meskipun media arus perdana melaporkan masalah dalaman yang di hadapi Umno dan komponennya dalam BN bagi mengalih perhatian rakyat namun hakihat sebenarnya yang di hidu Mahathir adalah pengambilalihan kuasa oleh Anwar dan Pakatan Rakyat terhadap Negara.

Pemimpin Umno sendiri menyedari masalah Umno sekarang bukanlah masalah dalaman Umno yang telah lebih 50 tahun ditubuhkan itu kerana setiap parti politik sentiasa bergelumang dengan masalah dalamannya. Umno sendiri telah beberapa kali menghadapi masalah dalaman yang semuanya dapat di tangani.

Kini rakyat terpaksa di kaburkan dengan momokan politik yang sedang dialami Umno/BN. Sedangkan Umno hari ini terpaksa menggunakan tenaga orang pencen seperti Mahathir untuk menyelamatkan kerajaan BN dari kemaraan Anwar dan Pakatan Rakyat

Justeru, ramai dikalangan pemerhati politik dan penulis membayangkan akan terdapat puluhan tangkapan ISA sekiranya Mahathir menjadi Perdana menteri ekoran krisis ‘operasi lalang 2’ ala Abdullah baru-baru ini.

Malah pelbagai lagi konspirasi akan di kenakan ke atas Anwar sehingga membawa kepada tangkapan dan tahanan yang lebih kejam akan dilakukan terhadap bekas timbalannya itu. Apatah lagi Mahathir yang memeng terkenal dengan seorang yang kuat berdendam.

Disebabkan Mahathir mempunyai sifat pendendam itulah dia menyangka sesiapa pun akan mempunyai sifat dendam seperti beliau. Lantaran itulah kebimbangan dan ketakutan beliau terhadap kemunculan kelibat Anwar tidak boleh di sangkal lagi.

Ketika ditanya wartawa awal bulan ini berhubung tindakan beliau sekiranya Anwar menjadi Perdana Menteri, Mahatahir menjawab beliau akan lari ke luar negeri.


Berdasarkan fakta kesihatan dan usia secara amnya Mahathir tidak alagi akan dilantik menjadi Perdana Menteri. Malah Mahathir sedar sesiapa pun menjadi Perdana Menteri dari kalangan orang Umno , beliau akan terus mendapat ‘imuniti’ dari apa-apa tindakan dan undang-undang. Beliau juga terlepas dari tindakan disiplin bila mengkritik Abdullah secara terbuka selepas pilihanraya 8 Mac lalu.

Secara politik Mahathir dianggap merbahaya bukan sahaja kepada Anwar malah kepada Umno sendiri. Mahathir merupakan seorang pemimpin yang suka menggunakan kekerasan, fitnah, rasuah, kronisme dan sanggup menggadai institusi kehakiman dan kepolisian demi kepantingan beliau. Inilah imej yang telah meletakkan Umno dan kerajaan paling tercemar di mata dunia.

No comments: