Wednesday, October 8, 2008

Berapa billionkah nilai penjemanaan baru Najib?

Selepas Abdullah memberikan kenyataan bahawa beliau tidak akan mempertahankan jawatannya sebagai Presiden Umno pada pemilihan Mac 2009, maka yang pasti Najib akan mengisi kekosongan itu sesuai dengan ukurjanji peralihan kuasa yang di persetujui bersama sebelum ini.

Abdullah bertindak demikian setelah merasakan tekanan akar umbi yang diterimanya memaksa beliau berundur secara hormat. Walaupun ramai penyokongnya berhimpun dan merentang pelbagai sepanduk di PWTC menggesa supaya Abdullah mempertahankan jawatan tersebut. Namun empunya tubuh memilih untuk melepaskan jawatan yang sempat dipegang selama 5 tahun 5 bulan ( sehingga Mac 2009).

Maka kesan dari pengunduran Abdullah itu sekali gus akan lenyaplah segala perancangan yang telah dirancang Abdullah selama ini. Program perkampongan Hadhari yang dilaksanakan hampir setiap negeri, begitu juga masjid Hadhari di Trengganu yang menelan kos berbillion. Begitu juga dengan beberapa koridor yang dilaksanakan oleh Abdullah semuanya ini akan ditinggalkan secara membazir. Apa yang pasti Najib tidak akan meneruskan usaha Abdullah sebagaimana Abdullah lakukan pada Mahatahir.

Abdullah tidak melaksanakan apa yang dilakukan Mahathir walaupun berjanji akan meneruskannya apabila mengambil alih jawatan PM. Jabatan bengkok menjadi saksi janji yang tidak tertunai Abdullah-Mahathir. Abdullah dulu tidak melaksanakan janji tersebut bukan kerana ketiadaan wang tetapi Jambatan tersebut andai dilaksanakan akan memberi imej Mahathir bukan imej Abdullah.

Nasib baik juga jambatan Pulau Pinang dan bangunan berkembar Petronas tidak diletup atau di runtuhkan Abdullah.

Hal yang sama juga akan dilakukan oleh Najib. Najib akan bertindak 'menghapuskan' segala 'replika' yang berimejkan Abdullah. Dalam ilmu politik ia bukan sesuatu yang dianggap janggal tetapi sesuatu kewajipan. Ini di sebabkan bagi pemimpin tertinggi yang baru dilantik, segala usaha untuk menarik perhatian rakyat terhadap dirinya perlu dilakukan secara maksima mungkin.

Tumpuan dan minda rakyat perlu di asak dengan pelbagai ideologi dan imej yang berteraskan kepada pemimpin yang baru dilantik itu. Manakala segala mentaliti dan apa sahaja imej yang melambangkan pemimpin sebelumnya harus dipangkas hingga ke akar umbi.

Sejarah penaklukan dunia telah membuktikan bagaimana tentera bersekutu yang di ketuai Amerika bertindak meruntuh dan menghancurkan segara patung dan imej yang memberi imej pada Saddam Hussein ketika penaklukan Iraq. Begitu juga dengan apa yang tercatat dalam sejarah mesir, China, India dan di seluruh dunia yang semuanya menunjukkan usaha untuk memberi imej kepada pemimpin atau pemerintah baru akan membelakangkan segala etika, kemanusiaan, pembaziran malah termasuk menghalalkan pembunuhan.

Segala sejarah ini akan di ulangi semula oleh Najib. Entah berapa billion lagi wang rakyat akan 'diragut' oleh Najib dan agen-agen yang akan diberi tanggungjawab untuk mempotret imej baru Najib untuk tatapan rakyat.

Proses untuk penjenamaan semula imej Najib bukan sahaja akan melibarkan dasar, visi dan misi malah akan membabitkan jentera penggerak yang terdiri dari tenaga kerja dan insturmen yang besar. Malah tenaga kerja dan kaedah perlaksanaan ini merupakan perkara asas pertama yang perlu didahulukan bagi memastikan segala proses penjenamaan semula imej Najib akan berjalan lancar dan tersusun.

Bagi memenohi perancangan ini prosen penyingkiran 'orang-orang Abdullah' akan menjadi agenda pertama sebelum usaha lain dapat dilaksanakan. Dari proses penyingkiran ini akan di ikuti pula oleh proses pengisian 'orang-orang Najib'. Dalam banyak sejarah peraliahan kuasa dalam umno yang melibatkan pemimpin tertinggi sir penyingkiran dan pengisian semula ini akan juga melibatkan beberapa kos atau wang rakyat.

Dalam proses penyingkiran orang-orang Abdullah ini akan ada berlakunya kaedah penyingkiran secara terhormat dan ada yang terpaksa melalui kaedah penyingkiran secara zalim. Penyingkiran secara terhormat akan melibatkan nilai wang yang boleh di kategorikan sebagai wang pampasan yang berlipat ganda. Manakala penyingkiran secara zalim pula akan membabtikan nilai pampasan yang tidak senilai atau 'diragut' secara paksa dengan bernotis atau tanpa notis.

Pada kebiasaannya proses penyingkiran secara zalim ini dilakukan ke atas mereka yang bermasalah atau mempunyai kes / skendal atau rahsia yang mengaibkan apabila di dedahkan kepada umum. Ugutan akan di gunakan supaya gulungan yang membarisi barisan gulungan bermasalah ini supaya meninggalkan kerjaya atau perniagaan yang sedang di uruskan dengan segera secara senyap dan 'terhormat'.

Manakala proses pengisian semula 'orang-orang Najib' pada kekosongan yang ditinggalkan secara hormat atau zalim oleh 'orang-orang Abdullah' ini juga akan melibatkan nilai wang rakyat yang bernilai ratusan juta ringgit juga. Ini kerana kesan pengisian semula ini juga akan melibatkan penjenamaan semula yang berupa 'imej orang najib'. Kaedah dan disiplin penjenamaan semula pemimpin tertinggi dan pemimpin bawahan adalah sama dalam konteks politik. Yang berbezanya mungkin ruang lingkupnya lebih kecil dari pemimpin tertinggi.

Tetapi bila di ukur kepada kuantiti atau bilangan pengisian orang Najib berbanding dengan diri Najib yang seorang itu setentunya akan melibatkan kos yang lebih berkali ganda dari penjenamaan diri Najib. Kalaupun bangunan-bangunan yang sedia ada diputrajaya itu tidak diruntuh atau dibangunkan semula tetapi ruang pejabat, hiasan dalaman dan luaran, kakitangan baru, kenderaan rasmi baru mungkin akan berganti.

Ini semua akan melibatkan wang rakyat yang dibelanjakan tanpa keredhaan rakyat. Pembaziran akan terus berlaku, kadet-kadet serta kroni-kroni baru dibentuk oleh koloni baru dengan penyingkiran spesis-spesis lama. Wajahnya berbeza namun kerakusannya tetap sama atau mungkin lebih merbahaya.

Apa yang pasti segala 'pembangunan' yang berimejkan Abdullah akan dilenyapkan walaupun berbillion ringgit telah dibelanjakan. Lebih 26 juta rakyat di negara ini ternanti-nanti berapakah billion ringgit lagi akan dijadikan 'boneka pembangunan' oleh Najib dan kuncu-kuncunya.

Siapa yang akan beroleh laba dan siapa yang akan berputih mata sedang rancak di congak oleh mereka yang akan menyerbu masuk dan mereka yang akan di singkirkan. Namun apa yang lebih pasti, setentunya yang akan peroleh laba itu bukanlahlah rakyat biasa tetapi orang-orang yang diberi tugas untuk menjalankan misi penjenamaan semula Najib. Sedangkan kita rakyat biasa hanyalah sekadar pemerhati yang berputih mata melihat hak dan wang kita akan diragut dan dirampas dengan penuh kegilaan yang merakuskan.

4 comments:

Unknown said...

Begitulah lazimnya manusia yang Allah berikan kuasa tetapi melupai siapa yang sebenar-benarnya yang empunya kuasa. Maksudnya tidak tahu bersyukur dan menghargai kuasa kurniaan Allah.

Mereka akan nampak dunia, nampak nama yang gah dijulang, kemewahan yang melimpah ruah, kuasa yang menjulang ke langit, kroni dan pencacai keliling pinggang.

Mereka lupa dengan apa yang mereka bazirkan adalah harta rakyat, harta negara. Entahlah!

Anonymous said...

Komen awal Najib juga akan menerskan prinsip yang sama. Saya percaya Islam Hadhari akan diganti pula dengan islam bentuk baru, berjenama yang bersesuaian dengan rejim baru itu nanti.

Saya harap era Najib akan mempercepatkan lagi proses keruntuhan empayer UMNO-BN yang sudah hampir terptus tali hayatnya. Perkuatkan Barisan Alternatif bagi membentuk Malaysia baru. Dan saya yakin pastinya Anwar Ibrahim juga akan jadi Perdana Menteri.

Mat Zahari Ali said...

Betul tu bang Mountweller

soalnya harta tu amanah Allah untuk Rakyat tapi mereka kaut dengan rakus. Jadi kewajiban kita cegah. dengan blog mcm nilah kita mampu cegah. itu saja kekuatan yang kita mampu

tak mcm tu ke bang

Mat Zahari Ali said...

kita harap macm tu lah din

najib byk kes dan skendal. tapi kita kena hati2 sebab bila terdesak dan nak pelepas diri dia akan guna ISA.

kuasa tuhan kan ada